Може ли попове да пеят на събор?

В края на миналата седмица в Пернишко се състоя голям народен фолклорен събор. За място на събитието организаторите бяха избрали красивата природа около Църногорския манастир „Св. Козма и Дамян“, който е на около 5 километра нагоре в планината над брезнишкото село Гигинци. След благословение от Светейшия Български патриарх Неофит, манастирът прие да е домакин на събитието и любезно предостави манастирските ливади за народния празник.


Светата обител се включи в инициативата, наречена Църногорски събор „В сърцето на Граово“, със своя програма, включваща богослужения и обучителни дейности. Гостите на манастира получиха възможност да видят как се бият тежките над 3 тона и половина манастирски камбани и сами да опитат как се прави това. Под ръководството на художници-приложници имаше ателие за усвояване на някои църковни сръчности. Много от гостите за пръв път видяха просфорни печати и научиха какво е петохлебие.
Съборът беше предхождан от колоквиум на тема „Възможности и бъдеще на културния и религиозния туризъм в област Перник“. Във форума, чийто домакини бяха игуменът на Църногорския манастир архимандрит Никанор и областният управител на Перник Ирена Соколова, участваха редом с политиците, управниците, учените и бизнесмените, и духовници. Игуменът на Троянската света обител епископ Сионий, викарият на Софийска епархия епископ Поликарт, двама игумени на манастири в Сърбия, монаси и свещеници бяха както на дискусията, така и на откриването на събора, чиято сцена събра именити изпълнители на граовски фолклор, любителски състави и известни гости – ансамблите „Родопа“ и „Българе“, оркестър „Канарите“ и самата космическа певица Валя Балканска със своя гайдар Петър Янев. Три дни планината Черна (Църна гора) беше огласяна от народни песни и свирни и се разлюля от вихрените танци на майсторите на граовското, селското, дивотинското хоро.
Така се случи, че в съботната вечер след изявите на ансамбъл „Българе“ градуса на настроението се повдигна. Народът се развесели и сякаш не искаше да се разотива. Подобни веселби са съпроводени и с почерпки, а граовци са известни с това и че пият, и че се бият. В тази обстановка игуменът на манастира о. Никанор и двама свещеници – манастирският ефимерий о. Константин и о. петър, който за известно време служеше в Брезник се качват на сцената, с намерение да сложат край на веселбата за деня. На другия ден още призори в манастире а предстои отслужването на утреня, а след това и на неделна света Литургия. Тримата мъже в расо изпяват една народна песен, а след нея за добър край на празника пеят на сцената с микрофони и нежната възхвална песен за Богородица „Возбранной Воеводе“. Изявата на отците е запечатана с десетки джиесеми и малко по-късно се появява в социалните мрежи. И докато на живо те се радват на одобрението на публиката, то в интернет много хора изразяват неодобрение към изпълнението. Някои не харесват по принцип „попове“ да пеят на сцена. Други не одобряват избора на песен, според мнозина изпълнението било фалшиво, а свещениците подпийнали. Техен колега, който отдавна не в църквата се оказа „скандализиран от текста на песента и от телодвиженията на хората в подрасници.“
Случаят намери отзвук и в медиите. Популярен новинарски сайт пръв поде темата, но и там уточниха как „някои потребители твърдят, че действията на двамата са в разрез с устава на Българската православна църква и уронват доброто й име. Според други обаче това е начинът духовенството да бъде близо до вярващите и самото събитие е протекло отлично.“ Коментари имаше и в новинарски емисии на някои телевизии. Жена, която ще преброи твърде много мъже, използвани от нея в опити да направи семейство, взе да учи православните на морал по този повод. И други хора, не стъпвали в храм, се заеха да осъждат духовниците заради тяхната близост с хората.
Дали са съгрешили, дали са се държали неподходящо, дали в случая има съблазън има кой да отсъди. Странно е, че никой не записа и не пусна в социалните мрежи нито богородичния канон „Возбранной Воеводе“, нито проповедта пред Църногорския събор на игумена на Църногорския манастир архимандрит Никанор след неделната света Литургия, водена игумена на намиращия се в Сърбия Погановски манастир отец Мардарий. Жалко е, че съборджии от Гигинци произведоха „скандал“ от това, че о. Никанор и двама свещеници са изпели на сцената на събора народната песен „Ако умра ил загина”, но не чуха променения текст „викнете го попа“. Не чуха пастирските слова на духовника за православната вяра и народния дух.
Сред обетите, които дава монахът едва ли има такъв, да не пее, защото съм чувала много монаси да пеят не само в храма. Правеше го и най-добрият светогорски певец Дядо Спиридон от скита „Малката св. Анна“, Царство му Небесно. От него съм чувала най-вдъхновено изпълнени истински гръцки народни песни, а в Гърция, която едва ли по-малко православна отколкото сме ние, е задължително попът да води хорото на всяко светско събитие. И отец Константин Стойчев и отец Петър са образец за църковно пеене, знам го от себе си. о. Константин пепе в хора на столичните свещеници, а о. Петър с готовност предава своя опит на вярно песнопение в храма.
На нивото на моята компетентност мога да кажа, че нито 10-те Божии заповеди, нито 9-те блаженства, нито 5-те църковни установления забраняват пеенето на народни песни.
В неделя в Църногорския манастир дойде на гости семейство от Гърция, стари приятели на манастира. Дядото на жената бил свещеник в селото Коница, където се установява да живее св Паисий Светогорец преди да стане монах. Тъкмо при дядото на тази дама, чието име е Олга Гонда, той редовно се изповядал. Свещеникът по гръцкия обичай редовно водел хорото в селото. Починал сравнително млад – на 60 и малко години. Но преди да се представи пред Господ сам предрекъл, че на Велики петък ще склопи очи завинаги и така и станало. Голям грешник ще да е бил тоя поп-игрохорец, щом Господ го прибрал на Разпети петък, а той предварително знаел за това и бил готов.

Стандарт-20.07.2018 г.